De Opleidingsschool STAIJ is in 2009 door de Nederlands-Vlaamse accreditatie-commissie van het Hoger Beroepsonderwijs officieel erkend als opleidingsschool. In maart 2012 is de opleidingsschool door het ministerie van onderwijs erkend als Academische Opleidingsschool. De Academische Opleidingsschool STAIJ verbindt het opleiden van leraren met praktijkgericht onderzoek en schoolontwikkeling en richt zich daarbij op drie samenhangende functies: professionaliseren, ontwikkeling en onderzoek.
STAIJ heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot academische opleidingsschool met een sociaal-constructivistische visie op leren, handelend in dialoog vanuit Rijnlands gedachtengoed met ‘erkende ongelijkheid’ en ‘creëren van eigenaarschap’ als belangrijke uitgangspunten. We doen onderzoek en ontwerpen onderwijs. In het kader van eigen professionalisering delen we als vanzelfsprekend kennis en kunde. Binnen STAIJ vertrouwen we op de deskundigheid van onze medewerkers en maken tegelijkertijd deskundigheidsbevordering belangrijk. Wij geloven in leren met elkaar vanuit de dagelijkse werkcontext. Benodigde expertise halen we niet alleen van buiten. We investeren voortdurend in het ontwikkelen van interne expertise. Hebben we een vraag, dan werpen we eerst de blik naar binnen om het antwoord te vinden. Binnen STAIJ hebben we een aantal vindplaatsen geconstrueerd. Plekken waar vanuit centrale onderzoeksvragen nieuwe kennis ontwikkeld wordt binnen duidelijk gekaderde thema’s.
“Het is van belang dat naast het formuleren van beleid en het vaststellen van kwaliteitsnormeringen ook aandacht bestaat voor het opleiden en ontwikkelen van mensen tot professionals. Het inrichten van Opleiden IN School is een manier hierin te voorzien. OIS is een instituut waarin alle medewerkers van STAIJ de mogelijkheid geboden wordt de persoonlijke kwaliteitsgarantie waar de organisatie voor staat waar te maken door middel van professionalisering, ontwikkeling en innovatie. OIS is gericht op het verleggen van de eigen horizon, en om in gezelschap van collega’s onderzoekend en resultaatgericht van paden af te wijken, ten allen tijde gericht op het verbeteren van de onderwijspraktijk binnen de school.
OIS beoogt een professionele, kwalitatief hoogstaand, ambitieus en inspirerend karakter te hebben waarbinnen onderstaande doelstellingen vorm krijgen:
- komen tot verdere professionalisering van de medewerkers, teams, scholen en de stichting als geheel;
- ondersteuning bieden bij het waarmaken van strategische ambities;
- aantrekkelijke opleidings- en carrièreperspectieven bieden voor zittend en komend personeel,
- komen tot intensivering van de loopbaanontwikkeling en mobiliteit in elke fase van het arbeidzame leven;
- leren en ontwikkelen een zichtbare plek te geven waardoor de OIS een belangrijke “aanjaagfunctie” vervult bij het realiseren van de innovatie binnen de scholen.
De functies van de OIS zijn drieledig:
- het is een cultuurinstrument; versterking van de cultuur van STAIJ, ontwikkeling van een onderzoeksmatige cultuur en vergroten van het innovatief vermogen/verandercultuur.
- het is een HR-instrument; invulling goed werkgeverschap door aanbieden van opleidingen en scholing, loopbaan- en mobiliteitsbegeleiding van medewerkers en managementontwikkeling.
- het is een kwaliteitsinstrument; opleiding en training strategische speerpunten alsmede uitwisselen van “good practices”.
Op ons digitale platform voor professionele groei www.lerenmetelkaar.nl maakt zichtbaar wie we zijn, waar we voor staan, wat we doen en wat het oplevert.